Attika’daki çanak-çömlek ve vazo figürleri; antik Yunan resim sanatını yansıtır. Attika,
gündelik ihtiyaç ve depolama aracı çömlek
ve testileri, zamanla çeşitlendirir; dekoratif
eşyalara dönüştürür; hatta resimleyerek,
sanat objesi haline getirir.
Amphora
Çömlek, kâse ve testi, M.Ö. 2500’lerde Mezopotamya’da
ortaya çıkar; sonrasında Akdeniz ve Ege’de yayılır. Pişirilmiş kilden yapılan ve kullanışlı
olan bu saklama kapları, zaman içinde
farklı gündelik amaçlara ve biçimlere dönüşür. Zeytinyağı, şarap, tahıl saklamak
ve taşımak için Amphora, su
saklamak ve taşımak için Hydria, içki
saklamak ve servisi için Kylix,
altın, mücevher ve parfüm saklamak için Lekythos
adını verir bu çömleklere Yunanlılar.
Attika Çömlek Çeşitleri |
Amphora kilden yapılmış iki
kulplu Yunan çömleğidir. (amphi-çift taraflı ve pherein-taşımak kelimelerinden türeme) Antik
dünyada kara ve deniz ticareti başta
olmak üzere birçok alanda kullanılır. Amphora üzerindeki mühür sayesinde, antik dünya ekonomisi ve
ticari koloniler hakkında bize bilgi verir; ayrıca süs eşyası olarak kullanılır. Yörelere özgü çeşitleri
oluşur; Attika ölçüsüne göre şarap amphoraları,
39 litredir. Ölen kişinin değerli eşyalarının içine konduğu büyük hacimli olanları vardır; bu yüzden define
avcılarının bulmayı hayal ettiği içi altın
dolu küptür. Diğer çarpıcı kullanımı,
bazen çocuk mezarı için tabut olur.
Geometrik Figür
Attika bölgesinde kilden çanak-çömlek işçiliği, Aka Medeniyeti döneminde M.Ö. 11 ile 9. yüzyılda başlar; sonrasında Geometrik Figür ortaya çıkar. Dikey ve yatay olarak siyah boya ile sınırlı dikdörtgen hatların içinde geometrik motifler, semboller işlenir. Figürlerin arasında Maraton ve araba yarışları, cenaze ve mitolojik sahneler resmedilir. Zigzag, menderes, gamalı haç gibi geometrilerin yanı sıra, insan ve hayvan işlenir. Çömlek işçiliği ve boyama Korint, İyonya, Güney İtalya’da da gelişir. M.Ö. 7. yüzyıl ile Atina, seramik üretimi ve resimlemenin merkez üstü olur.
Şark Etkisi
M.Ö. 6. yüzyıldan itibaren Ege havzasında, Doğu
etkisi ve Şarkvari üslup ortaya
çıkar. Şark etkisi ile geometrik dönemdeki düz, köşeli hatlar; yerini eğrilere, parçalı zigzag ve yuvarlaklara bırakır.
Ayrıntılı beti, gelişir; farklı hayvan ve bitki motifleri iç içe geçer; kahraman
ve Tanrıların hikâyeleri, Doğu
minyatürlerini anımsatan üslup ile çizilir.
Siyah Figür Çömlek Resimleri |
Siyah Figür
İlk dönemlerde kil seramikleri, geometrik ve basit sembolik figürlerle boyayan
zanaatkârlar; tıpkı tapınak duvarları ve alınlıklarındaki metop ve friz kabartma heykellerinde olduğu gibi zaman içinde kompozisyon
sunmaya, hikâye betimlemeye başlar.
Arkaikten klasik döneme geçişle beraber Yunan
resim sanatı, Attika bölgesinde, amphora ve vazo betimleri ile kendini
gösterir; beraberinde seramik ticareti gelişir.
M.Ö. 6. yüzyılda ile birlikte kırmızı kesit üzerine, siyah boya ile siluet çizimler yapılır, böylece Siyah Figür (Submiken) başlar. Siluet figürlerin iç detayları kazılarak verilir; Vazoyu yapan seramikçi ve boyayan ressamın eserin kenarına ismini yazmasıyla, zanaatçıdan sanatçıya evrilme ortaya çıkar. Bu tekniğin ünlü ressamı, Eksekias tır. Siyah figür ile yapılan en ünlü eser, François Vazosu dur. M.Ö. 570’li yıllara ait vazo, detay ve renk kullanımıyla Klasik Çağ sanatının numunesidir; eserde tanrılar ve insanlar işlenir, trajik dünya tasvir edilir. Çömlekçi ve ressam, üstüne isimlerini yazar: "Ergonimos beni yaptı; Kleitias beni resimledi."
M.Ö. 6. yüzyılda ile birlikte kırmızı kesit üzerine, siyah boya ile siluet çizimler yapılır, böylece Siyah Figür (Submiken) başlar. Siluet figürlerin iç detayları kazılarak verilir; Vazoyu yapan seramikçi ve boyayan ressamın eserin kenarına ismini yazmasıyla, zanaatçıdan sanatçıya evrilme ortaya çıkar. Bu tekniğin ünlü ressamı, Eksekias tır. Siyah figür ile yapılan en ünlü eser, François Vazosu dur. M.Ö. 570’li yıllara ait vazo, detay ve renk kullanımıyla Klasik Çağ sanatının numunesidir; eserde tanrılar ve insanlar işlenir, trajik dünya tasvir edilir. Çömlekçi ve ressam, üstüne isimlerini yazar: "Ergonimos beni yaptı; Kleitias beni resimledi."
François Vazosu |
Çömleklerdeki Mitolojik Resimler |
Kırmızı Figür
Siyah zemin üzerine kırmızı boyalı çizimin başladığı M.Ö. 550’li yıllarda Kırmızı Figür gelişir. Kırmızı figürlerde iç detaylar fırçayla
belirtilir, hatlar yine siyahtır; üslup ve teknik yetkinleşir. Klasik döneme
uygun biçimde anatomi, hareket ve
ideal beti incelikli işlenir. Kahramanlar Çağı’nın anlatıldığı, pagan
Tanrıların ve insan öykülerinin işlendiği hikâyeci resimler
üretilir. Bu tekniğin ünlü ressamı, Evfonios dur.
En parlak dönemini M.Ö. 5. yüzyılda yaşayan Atina vazo resim
sanatı ve ticareti, ilerleyen dönemde stil ve incelikten uzaklaşır; kalıplaşmış
tekrarlara yönelir. Roma devrinde ticaretin daha geniş coğrafyalara
yayılmasıyla amphora çeşitleri çoğalır; fakat çömlek-vazo resim sanatı güdükleşir ve de zaman içinde neredeyse
yok olur.
Kırmızı Figür Çömlek Resimleri |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder